tiistai 13. maaliskuuta 2012

"Asiantuntijoiden" aivopieru - Messi tekee vähän tärkeitä maaleja

Messin viisi maalia Leverkusenia vastaan on saanut "asiantuntijoiden" joukossa aikaan melkoisen aivopierumyrskyn. Se mitä "asiantuntijat" unohdavat, on maalien merkitys. Vertailussa tämän vuoden osalta Messin ja Robin van Persien tekemien maalien tärkeys. Käytettävä asteikko on: huipputärkeä, tärkeä, neutraali, merkityksetön ja täysin merkityksetön. Luokittelussa otetaan huomioon tilanne ottelussa/otteluparissa, osin myös ottelun tärkeys ja vastustajan toiminta. Rangaistuspotkumaalien tärkeys on pienempi kuin pelitilannemaalien. Mukana Robin van Persien osalta Valioliiga, Mestarien liiga ja FA Cup. Messin osalta Espanjan liiga ja Mestarien liiga.

Jos lukija on tulkinnoista eri mieltä, olen valmis perustelemaan miksi luokittelu on sellainen kuin se on. Saa kommentoida.

Lionel Messi

FC Barcelona - Villarreal 5-0 Tarkistettu

Messi 52 min täysin merkityksetön 4-0
Messi 74 min täysin merkityksetön 5-0

FC Barcelona - Osasuna 8-0 Tarkistettu

Messi 5 min tärkeä 1-0
Messi 41 min täysin merkityksetön 5-0
Messi 79 min täysin merkityksetön 8-0

FC Barcelona - Atletico Madrid 5-0 Tarkistettu

Messi 26 min täysin merkityksetön 3-0
Messi 78 min täysin merkityksetön 4-0
Messi 90 min täysin merkityksetön 5-0

BATE - FC Barcelona 0-5 Tarkistettu

Messi 38 min täysin merkityksetön 0-3
Messi 55 min täysin merkityksetön 0-4

FC Barcelona - Racing Santander 3-0 Tarkistettu

Messi 11 min tärkeä 1-0
Messi 68 min täysin merkityksetön 3-0

FC Barcelona - Mallorca 5-0

Messi 13 min tärkeä
Messi 21 min täysin merkityksetön
Messi 30 min täysin merkityksetön

Viktoria Plzen - FC Barcelona 0-4

Messi 24 min tärkeä
Messi 45 min täysin merkityksetön
Messi 90 min täysin merkityksetön

Athletic Bilbao - FC Barcelona 2-2

Messi 90 min huipputärkeä

FC Barcelona - Real Zaragoza 4-0

Messi 43 min täysin merkityksetön

AC Milan - FC Barcelona 2-3

Messi 31 min tärkeä

FC Barcelona - Rayo Vallecano 4-0

Messi 50 min täysin merkityksetön

FC Barcelona - Levante 5-0

Messi 55 min täysin merkityksetön

FC Barcelona - Osasuna 4-0

Messi 73 min täysin merkityksetön
Messi 90 min täysin merkityksetön

FC Barcelona - Betis 4-2

Messi 12 min tärkeä
Messi 86 min täysin merkityksetön

Malaga - FC Barcelona 1-4

Messi 33 min tärkeä
Messi 51 min täysin merkityksetön
Messi 81 min täysin merkityksetön

FC Barcelona - Real Sociedad 2-1 (tarkistettu)

Messi 72 min tärkeä 2-0

Bayer Leverkusen - FC Barcelona 1-3

Messi 88 min tärkeä

FC Barcelona - Valencia 5-1

Messi 22 min tärkeä
Messi 27 min tärkeä
Messi 76 min täysin merkityksetön
Messi 85 min täysin merkityksetön

Atletico Madrid - FC Barcelona 1-2

Messi 81 min huipputärkeä

FC Barcelona - Leverkusen 7-1

Messi 25 min neutraali
Messi 42 min täysin merkityksetön
Messi 49 min täysin merkityksetön
Messi 58 min täysin merkityksetön
Messi 84 min täysin merkityksetön

Racing - FC Barcelona 0-2

Messi 29 min tärkeä
Messi 57 min merkityksetön

Messi yhteensä

Huipputärkeä 2
Tärkeä 12
Neutraali 1
Merkityksetön 1
Täysin merkityksetön 28

Maaleja yhteensä: 44

Huipputärkeä 4,5%
Tärkeä 27,2%
Neutraali 0%
Merkityksetön 2,3%
Täysin merkityksetön 63,3%

Robin van Persie

Udinese - Arsenal 1-2

Robin van Persie 55 min huipputärkeä

Manchester United - Arsenal 8-2

Robin van Persie 74 min täysin merkityksetön

Arsenal - Dortmund 2-1

Robin van Persie 42 min huipputärkeä

Arsenal - Bolton 3-0 (tarkistettu)

Robin van Persie 46 min huipputärkeä 1-0
Robin van Persie 71 min neutraali 2-0

Arsenal - Sunderland 2-1

Robin van Persie 1 min huipputärkeä 1-0
Robin van Persie 82 min huipputärkeä 2-1

Arsenal - Stoke 3-1

Robin van Persie 73 min huipputärkeä
Robin van Persie 82 min huipputärkeä

Chelsea - Arsenal 3-5

Robin van Persie 26 min huipputärkeä
Robin van Persie 85 min huipputärkeä
Robin van Persie 90 min neutraali

Norwich - Arsenal 1-2

Robin van Persie 27 min huipputärkeä
Robin van Persie 59 min huipputärkeä

Arsenal - Dortmund 2-1

Robin van Persie 49 min huipputärkeä
Robin van Persie 86 min tärkeä

Wigan - Arsenal 0-4

Robin van Persie 78 min täysin merkityksetön

Arsenal - Everton 1-0

Robin van Persie 70 min huipputärkeä

Arsenal - Aston Villa 1-2

Robin van Persie 17 min tärkeä

Arsenal - QPR 1-0

Robin van Persie 60 min huipputärkeä

Swansea - Arsenal 3-2

Robin van Persie 5 min huipputärkeä

Arsenal - Manchester United 1-2

Robin van Persie 71 min huipputärkeä

Arsenal - Aston Villa 3-2

Robin van Persie 54 min tärkeä
Robin van Persie 61 min tärkeä

Arsenal - Blackburn 7-1

Robin van Persie 2 min huipputärkeä
Robin van Persie 31 min tärkeä
Robin van Persie 62 min täysin merkityksetön

Arsenal - Tottenham 5-2

Robin van Persie 43 min huipputärkeä

Liverpool - Arsenal 1-2

Robin van Persie 31 min huipputärkeä
Robin van Persie 90 min huipputärkeä

Arsenal - Milan 3-0

Robin van Persie 43 min tärkeä

Arsenal - Newcastle 2-1

Robin van Persie 15 min huipputärkeä

Robin van Persie yhteensä

Huipputärkeä 22
Tärkeä 6
Neutraali 1
Merkityksetön 0
Täysin merkityksetön 3

Maaleja yhteensä: 32

Huipputärkeä 68,8%
Tärkeä 18,8%
Neutraali 3,1%
Merkityksetön 0
Täysin merkityksetön 9,4%

Mitä tästä voi päätellä? Messin maaleista yli 60% on ottelun/otteluparin kannalta täysin merkityksettömiä. Robin van Persie on ylivoimaisesti parempi huipputärkeiden maalien tekijä, yli 68 prosenttia. Eli Robin van Persie tekee suhteessa enemmän huipputärkeitä maaleja kuin Messi täysin turhia. Messi on pelaaja joka hakee pelkkiä hyviä tilastoja itselleen. Messiä hehkuttavat asiantuntijat ovat joko trolleja tai jalkapallosta mitään tajuamattomia idiootteja. Osaavat ehkä katsoa tilastoja, mutta siihen jäädään. Tästä kertoo mm. Robin van Persien poisjättö FIFA:n vuoden pelaaja ehdokkaista.

Messi tekee enimmäkseen ottelun/otteluparin voiton kannalta merkityksettömiä maaleja, se todistettiin tällä tilastolla pitävästi.

70 kommenttia:

  1. Miksi messin voittomaalit tai ennen voittomaalia ovat vain tärkeitä ja rvpllä huipputärkeitä?
    Miksi Messiltä ei mukana cup?
    Miksi 1. maali voittomaalin jälkeen on (Messillä) merkityksetön eikä tärkeä "olo tukalaksi vastustajalle"?
    Miksi 2. maali johtomaalin jälkeen on täysin merkityksetön eikä edes neutraali "luu kurkkuun" -maali?
    Vertailu on siis arvoton näiltä osin eli aika lailla kokonaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Espanjan cup ei ole mukana, koska Espanjan cupissa on painotettu arvonta. FA Cupissa ei ole lähellekään yhtä painotettu ja toisekseen FA Cupissa homma on kerrasta poikki. Sitäpaitsi Messin kannalta näyttäisi vielä huonommalta jos cup olisi mukana.

      Kuten sanottu, vertailussa vaikuttaa vastustajan taso+erityisesti peliesitys ja rankkareista saa vähemmän. Kerro tapaukset niin katsotaan.

      Jos vastustaja saa ottelussa 0 laukausta kohti maalia koko ottelussa, ei se toisen maalin arvo johtomaalin jälkeen ole kovin suuri.

      Edelleen sano tapaukset jos haluat että katsotaan.

      Poista
    2. Kaikki tapaukset. 0 laukausta kertoo myös toisen joukkueen hyvyydestä.

      Ja tosiaan niin kuin alla sanotaan, niin sen hetkinen tulos olisi erityisen tarpeellinen.

      Poista
    3. Kertoo myös toisen jokkueen huonoudesta. 2-0 maali tiukassa ottelussa on täysin eri asia kuin heittopussia vastaan.

      Kaikki tapaukset? Ole spesifisempi ja sano oma mielipiteesi miten asian pitäisi olla.

      Sen hetkinen tilanne on harkinnan arvoinen, ehkä seuraavaan versioon se.

      Poista
    4. Kuinka "spesifisemmäksi" enää pääsee tuosta? Eipä juuri. Omat kriteerisi voisivat olla spesifimmät, niin voisi kommentoidakin. Nythän et ole tarkkoja perusteita kertonut.

      Esimerkiksi:
      * huipputärkeä - tasatilanteesta tehty viimeiseksi jäänyt voittomaali tai tasoitus
      * tärkeä - voittomaali monimaalisessa (5-2) voitossa tai maali ennen voittomaalia (3-2 tuloksen 1-0 ja 2-0); senhetkisen tilanteen johtomaali tai tasoitus ; avausmaali voitossa tai tasapelissä ; maalin johdossa tehty maali
      * neutraali - avausmaali häviössä; maalin johdossa tehty maali monimaalisessa voitossa
      * merkityksetön - kahden maalin johdossa tehty, maali häviössä

      Tällaista voisi kommentoida tarkemmin. Tuossakin olisi viilausta, joitakin maalityyppejä puuttuu ja tärkeä pitäisi ehkä jakaa vaikkapa "hyvin tärkeään" ja "lievästi tärkeään". Hyvin tärkeä olisi voittomaali parin maalin voitossa, lievästi tärkeä olisi voittomaali monimaalisessa voitossa.

      Poista
    5. Tarkat perusteet ovat suhteellisia, koska edelleen vastustajan taso vaikuttaa. Maali huippujoukkuetta vastaan on arvokkaampi kuin maali jotain Hospitaletia vastaan jne.

      Miksi maali häviössä olisi välttämättä merkityksetön?

      Edelleen jos löydät virheen jostakin ottelussa, kerro se.

      Mainitsemasi parannukset otan harkintaan seuraavaan versioon. Näitä listoja on aika monta ja kauden loputtua riittää päivittämistä.

      Poista
    6. Ilman tarkkoja perusteita arvioiminen menee ihan käsien heilutteluksi. Nyt perusteita ei avata ja on hyvin vaikea arvioida, miksi vaikkapa maalin johdossa tehdyt maalit ovat sinun mielestäsi "täysin merkityksettömiä".

      Arvokkuus on eri asia kuin tärkeys. Tärkeys mitataan vaikkapa sijoituksia katsottaessa - lähellä olevaan vastustajaan verrattuna, turvattiinko sijoitusta taulukossa. Esimerkiksi Real-Barca-pelit ovat usein "kuuden pisteen pelejä" ja Valencia-Barca lähellä sitä, sillä noissa peleissä luodaan eroa taulukossa lähellä olevaan vastustajaan. Siksi siis kovaa vastustajaa vastaan tehty maali ei ole tärkeämpi sinänsä vaan vain taulukkosijan kautta.

      Vastustajan taso vaikuttaa tärkeyteen myös silloin, tehdäänkö rysä 2+ maalin johdossa. Kovia vastaan kyseessä on taistelun helpottamista ja tärkeä maali vielä sekin mutta helpompia vastaan ehkä neppailua.

      **

      Maali häviössä ei vaikuta juuri mitenkään. Siksi todennäköisesti merkityksetön ellei mennä maalierovertailuun. Rohkaiseva vaikutus kovaa vastustajaa vastaan tehdyllä maalilla voi olla, joka nostaa maalin tärkeyttä jonkin verran.

      **

      - Ensimmäinen ottelu: tärkeä/neutraali, koska avasi maalihanan: apina harteilta heti alkuun.
      - Toinen: vierastan sanaa täysin merkityksetön. Kenties "merkityksetön", mutta toisaalta nousee ainakin neutraaliin hattutempun ansiosta. Hattutempulla on henkinen vaikutus, kertoo vastustajille: "kova maalintekijä yhä, varottava jatkossakin"
      - Kolmas ottelu: tärkeä "luu kurkkuun" -maali kovaa vastustajaa vastaan. tärkeä/neutraali kaksi muuta - psykologinen vaikutus hattutempulla
      - Neljäs: neutraali 3-0, murskaa vastustajan toiveet tasoituksesta

      Poista
    7. Maalin johtoasemassa tehty maali täysin merkityksetön? Onko listalla sellainen?

      Sarjamuotoisessa kilpailussa jokaisessa ottelussa on jaossa yhtä monta pistettä. Real Madrid hävisi FC Barcelonalle ja johtaa silti sarjaa 10 pisteellä. Siksi asia ei ole ihan noin yksiselitteinen. Toki 6 pisteen ottelut ovat hieman muita tärkeämpiä.

      Juuri näin, heikompia vastaan 2+ maalin johdossa ei ole muuta kuin neppailua ja listalla se on huomioitu.

      Tasoitusmaali lasketaan tärkeäksi lähes poikkeuksetta vaikka ottelu päättyisikin tappioon. Se ei yleensä ole hyökkääjän vika jos puolustus vuotaa.

      Mihin tapaukseen nuo esimerkit liittyvät?

      Poista
    8. Ensimmäiseen, toiseen, kolmanteen ja neljänteen listallasi.

      Poista
    9. - Villarreal ottelussa Messi teki kaksi viimeistä maalia.

      - Osasunaa vastaan tuo "hattutemppu" homma on liian kaukaa haettu.

      - Samat sanat Atleticoa vastaan.

      - Ja BATE:a vastaan.

      Poista
    10. Et ymmärtänyt yhtäkään noista. Ensimmäinen maali kaudella, tärkeä itselleen, ei mene kipsiin. Maalinteon jatkuminen hattutempuilla pelottaa tulevia vastustajia, ei tietenkään samassa ottelussa.

      "'3-0 murskaa toiveet tasoituksesta' kaukaa haettu" t. Real Sociedad 2-2.

      Poista
    11. Enkä ymmärrä vieläkään.

      Vastaavalla tavalla voisi sanoa 6-0 maalin olevan tärkeä, koska 5-0 tilanteestakin on tultu tasoihin.

      Poista
  2. vertailussa ois ollu hyvä olla mukana sen hetkinen score, esim "messi 3-1 55min"
    ihmettelen myös sitä että julistat koko maailman jalkapalloasiantuntijat idiooteiksi..
    vielä enemmän ihmettelen sitä, että sinä, ylivertainen jalkapallotietäjä, yli-ihminen suorastaan, kärvistelet täällä kämäisessä blogissasi, etkä ole minkään ison tv-firman tms fudisasiantuntija. Hitto kannattas jo lähettää jotain papereita menee sähän vetäisit hirveetä liksaa ja saisit vielä enemmän kuulijoita tälle sun propagangalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on ihan kohtalainen idea, täytyy ottaa harkintaan.

      Tämänkin vertailun perusteella Messi on rankasti yliarvostettu. Silti jotkut kehuvat kilpaa.

      Miksi?

      Poista
  3. Messistä tulee barcelonan kaikkien aikojen eniten maaleja tehnyt pelaaja 24 vuoden ikäisenä siinä yks pieni seikka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kertoo paljon FC Barcelonan maalintekijöiden tasosta, Espanjan liigan nykytasosta ja dopingin merkityksestä.

      Poista
  4. Zamppa, Urheilualojen Guru13. maaliskuuta 2012 klo 12.14

    Kuten yllä onkin jo todettu, tässä "vertailussa" on nuo maalien tärkeydetkin näköjään riippuvaisia pelaajasta. Jos Messi tekee 3-1 johtomaalin, niin se ei näköjään olekaan yhtä tärkeä kuin Van Persien 3-1 tekemä johtomaali. Mutta mikäpä siinä, kun vihalasien läpi kirjoittaa, niin objektiivista ja mielenkiintoista materiaalia ei selvästikään tule.

    Voimme jälleen todeta, että tämä "vertailu" on täyttä paskaa. Muutenkin tuo "perustelu", että jos "vastustaja saa koko ottelussa 0 laukausta aikaan, niin se ja tämä maali ei ole niin tärkeä" on ihan höpöä. Maalintekohetkellä kukaan ei tiedä, kuinka monta laukausta mikin joukkue sen jälkeen saa aikaan, joten sellainen esim. 2-0 maali voi olla hyvinkin tärkeä, ottelun kannalta ratkaiseva. Näin jälkikäteen voi tietenkin jossitella ja viisastella, mutta itse pelin ollessa käynnissä tuollainen 2-0 maali on varmasti hyvin ratkaiseva senhetkisestä laukaustilastosta riippumatta.

    Hyvät naurut sain toki taas. Muutenkin trollille on pakko sen verran nostaa hattua, että jaksaa yrittää, vaikka nämä jutut aika säälittäviä onkin. Ihan kiva, että netissä on tällainen huumoripalsta olemassa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juurikin näin.
      Parhaan vertailussa on ihan turha katsella pelkästään maaleja..
      Sinun mittapuusi mukaan Pele taitaa olla myös surkea peluri, koska teki suurimman osan maaleistaan "heikkoja" brassijoukkueita vastaan.

      Poista
    2. - Edelleen vaikuttaa vastustajan taso, pelitilanne ja se oliko rankkari vai ei jne. Et sitten löytänyt yhtään tapausta jossa oli virhe, joten ole hyvä vaan mussutustesi kanssa. Voithan toki kertoa tapauksen ja oman mielipiteesi siitä.

      Maalintekohetkellä sitä ja tätä joo mutta tässä ollaankin jälkiviisaita.

      Se 2-0 maali voi olla ratkaiseva mutta vähemmän ratkaiseva kuin voittomaali, eikö vain. Ja asteikko on 5 portainen. Pistetäänkö suoraan numerot 1-5 tärkeydelle?

      Säälittävä juttu josta et virheitä löydä?

      - Mistäköhän syystä Messi sai kehut Leverkusen ottelun jälkeen? Koska Messi teki viisi MAALIA? Että silleen.

      Poista
    3. Zamppa, Urheilualojen Guru14. maaliskuuta 2012 klo 1.12

      Van Persien saa toki näyttämään tämän vertailun kannalta hyvin paljon ratkaisumaaleja tekevältä pelaajalta, kun katsoo, miten Arsenal on pärjännyt tällä kaudella.

      1) Van Persie on nykyjoukkueesta lähes ainoa maailmanluokan pelaaja ja ns. "kliininen viimeistelijä". Muista Arsenalin tämän hetken hyökkääjistä ei ole juuri apua, muutama maali siellä ja täällä, mutta ei jatkuvaa maalitehtailua.

      2) Arsenalin puolustus ja maalivahtipeli on ollut koko kauden hyvin ailahtelevaista. Swanseakin teki 3 maalia ja nuori veskari Sczecesny(vai mikä lie oikea kirjoitusasu :D) on pelannut tosi ailahtelevaisesti.

      Kohtien 1 ja 2 takia Arsenal on voittanut otteluita vain pienellä marginaalilla ja jäänyt tasapeleihin. Tämä johtaa siihen, että Van Persien maalit näyttävät olevan todella arvokkaita.

      Sitten jos hypätään verrokiksi valittuun Messiin ja Barcelonaan, niin asia on eri. Barca voittaa otteluita paljon useamman maalin marginaalilla ja sillä on riveissään tukku muitakin pelaajia Messin lisäksi, jotka pystyvät tasaiseen tahtiin tekemään maaleja. Tämän lisäksi Messi myös rakentelee enemmän paikkoja muille kuin verrokki Van Persie. Näistä syistä muutkin Barcan pelaajat pääsevät tekemään maaleja.

      Loppuyhteenveto on siis se, että Arsenalin muiden pelaajien heikkous/epätasaisuus on suurelta osin syynä siihen, että Van Persien maalit näyttävät noin tärkeiltä. Toinen syy on se, että vertailun kriteerit on valittu niin, että vertailija saa aikaiseksi haluamansa lopputuloksen ja osa tekijöistä on jätetty tarkoituksella huomioimatta(kuten jo edellä mainittu ottelun senhetkinen tilanne, kun Van Persien/Messin maalit syntyivät).

      Poista
    4. Monetako ottelua FC Barcelona aloittaa johtoasemassa? Aivan. Messiltä noita voittomaaleja on tullut todella vähän.

      Kas kummaa kun Arsenalilla on vähemmän maalintekijöitä ja silti Messillä ja van Persiellä on yhtä monta syöttöä liigassa. Eli RvP on myös parempi syöttäjä.

      Juuri tuo senhetkinen tilanne otettiin huomioon. Sitä ei vertailussa näy, mutta ehkä seuraavaan versioon sen lisään.

      Poista
    5. Zamppa, Urheilualojen Guru14. maaliskuuta 2012 klo 7.39

      "Kas kummaa kun Arsenalilla on vähemmän maalintekijöitä ja silti Messillä ja van Persiellä on yhtä monta syöttöä liigassa. Eli RvP on myös parempi syöttäjä."

      Syöttötaito on paljon muutakin kuin pelkästään sen viimeisen maaliin johtaneen syötön antamista. Messi rakentaa peliä muutenkin välillä hakemalla palloa puolestakin kentästä ja pelaten siitä sitten muille paikkoja. Tällaiset eivät aina tilastoissa näy.

      Messiä yleensä vartioidaan pelin ollessa 0-0 tilanteessa tarkemmin kuin muita Barcan pelaajia, koska hänen vaarallisuutensa tiedetään. Tämä avaa vähän enemmän tilaa muille Barcan pelaajille, joilla on aavistuksen helpompaa päästä maalipaikoille. Näitä maaleja Messi on usein rakentelemassa, vaikka maalintekijä olisikin joku muu.

      Kokonaisuutena Messi on siis Van Persietä parempi. Tämähän toki oli kaikille jo ennestään ihan selvä juttu.

      Poista
    6. Loogista, mutta Messin suuruutta perustellaan yleensä tilastoilla.

      Messi onnistuu lähinnä silloin kun häntä ei vartioida. Leverkusen ottelussakin Messin vartiointi 0-0 tilanteessa oli harvinaisen surkeaa.

      Ja minkä takia Messi ei sitten saa maalisyöttöjä enempää?

      Kokonaisuutena RvP hakkaa Messin täysin, sitähän eivät fanit voi myöntää vaikka iskee millaista tilastoa eteen.

      Poista
    7. En ainakaa ite kattele tilastoja vaan katon miten Messi pelaa. Aivan huikee tekniikka ja peliäly, aivan toiselta planeetalta kuin kellään muulla. Noh Iniesta pystyy antaa yhtä nerokkaita syöttöjä, mutta harvassa on saman tason miehet.
      Aina kun noi jätkät on kentällä niin näkee huikeita suorituksia. Se on tullut selväksi että sä et sitä "näytöstä" arvosta, sun mieleen taitaa enemmänkin olla keskikentän rikkovat jyrät. Jotku tykkää tyttärestä, jotkut äitistä... tai mummosta.

      Poista
    8. Ei niissä Messin syötöissä yleensä ole mitään peliälyllisesti erikoista. Ei tarvita kummoistakaan pelaajaa antamaan suoraa kovaa syöttöä tai syöttämään kun omasta pelaajasta lähin vastustaja on 10 metrin päässä.

      Poista
    9. Zamppa, Urheilualojen Guru14. maaliskuuta 2012 klo 11.39

      Itse perustelen Messin suuruutta ihan näkemieni otteiden perusteella. Toisaalta tilastotkin tukevat sitä tosiasiaa.

      Toki silloin on helpompi onnistua, kun on enemmän tilaa. Loogista. Ja vaikka Messiä vartioidaankin tarkasti, tulee niitä pieniä hetkiä, jolloin sitä tilaa tulee ja silloin myös maaleja.

      Kuten tuossa edellä mainitsin, Messi pitää paljon palloa ja on pelattavana lähes koko ajan. Tämä avaa tilaa muille, jotka pääsevät paremmin paikkoihin. Messi on usein rakentamassa maalia ja antamassa sitä toisiksi viimeistä syöttöä tai imemässä puolustajia itseensä, jolloin muut pääsevät paikkoihin. Nämä eivät tilastoissa näy ja niiden huomaamiseksi täytyy katsoa otteluita, ilman vihalaseja.

      Kokonaisuutena Messi on Van Persietä parempi jalkapalloilija. Sitä tämä tekemäsi maalivertailu ei miksikään muuta, varsinkin kun olet valinnut kriteerit niin, että saat haluamasi lopputuloksen ja jättänyt huomiotta mm. näitä tekijöitä, joista tässä kommentissa puhun.

      Poista
    10. En tuossa näe mitään perustelua miksi Messi olisi RvP:tä parempi pelaaja. Myös RvP on pelattavana koko ajan, pitää paljon palloa ja tekee maaleja kovia vastustajia vastaan.

      RvP:n maalit ovat myös usein tekemällä tehtyjä eikä mitään yksin läpi vastustajan puolustuksen vetäessä päiväunia.

      Poista
  5. Arsenal-Bolton. Matsi päättyi 3-0. Miksi van Persien 2-0 -maali on huipputärkeä? Tärkeä lienee enemmän oikein? Bolton oli siinä vaiheessa kautta saanut kuudessa ottelussa ainoastaan yhden voiton eikä muita pistepelejä. Silti olen vielä saamaa mieltä bloggaajan yhteenvedon kanssa: Messin maaleista huomattava määrä ottelun pisteidenjakoon vaikuttamattomia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tuossa tuli selkeä kämmi. Katsoin väärää ottelua varmaan.

      Tuohon voisi laittaa myös neutraalin, mutta koska pelin tappaminen kesti todella kauan, menee nipin napin tärkeäksi.

      Poista
  6. On aina hienoa lukea analyyttisiä ja objektiivisiä blogeja! Pidä lippu korkealla!

    VastaaPoista
  7. Tilasto "Kuinka monta maalia johdolla Barca oli, kun Messi maalasi (kaksiosaiset erikseen)?"

    0 % kavennusmaaleja
    4 % tasoitusmaaleja
    32 % johtomaaleja
    20 % yhden maalin johdossa
    14 % kahden maalin johdossa
    18 % kolmen maalin johdossa
    12 % neljän, kuuden tai seitsemän johdossa (5 johdossa ei muuten kertaakaan koko uran aikana)

    20 % pelin avausmaaleja + 2 % (1 maali) Barcelonan ensimmäinen.

    (Koko uralla nuo prosentit 0,5, 7, 37, 25, 16, 11, 4 ja 25 + 6.)

    Vrt.
    "Huipputärkeä 4,5%
    Tärkeä 27,8%
    Neutraali 2,3%
    Merkityksetön 2,3%
    Täysin merkityksetön 63,3%"

    Toisaalta, lopputulokseen nähden (kaksiosaiset yhtenä) tällä kaudella voitto- ja tasoitusmaaleja 26 %, ennen voittomaalia 12 %, voittomaalin jälkeisiä 62 %. Nämä täsmäävät aika hyvin prosenttiesi kanssa, vaikka tietystikään voittomaalin jälkeinen maali ei ole "täysin merkityksetön".

    Sen varmaan vain harva kiistää, että RvP on joukkueelleen tärkeämpi kuin Messi Barcalle. Se ei tietenkään tarkoita, että RvP olisi parempi. Ruisrääkkiä vastassa variskin on satakieli ja nokikanojen joukossa joutsen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varsin hyvät tilastot olet saanut aikaan (tai löytänyt jostakin).

      Tuohan korreloi aika hyvin, koska tasoitus- ja johtomaalit kattavat 36 prosenttia kun omissa tilastoissani "tärkeiden maalien" osuus on 32,3%. Eli hyvin lähelle päästään.

      Kiitos tilastoista. Tämä osoittaa etteivät omani ole kovin kaukana totuudesta.

      Poista
  8. Mitä järkeä noita vertailla, maali on aina maali. Luuletko tosiaan että ammatikseen palloa pelaavat "menettävät mielenkiinnon pelata" heti kun omissa soi, täten seuraava maali on aina edellistä helpompi tehdä. Tämä pätee vain sun alakoulun välitunti peleihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En luule vaan tiedän. Pelaa 60 ottelua kaudessa puolikuntoisena ja liian lyhyillä palautumisilla ja tule sitten selittämään kuinka pitäisi kiinnostaa joka sekunti.

      Poista
  9. RvP & Arsenalin maaleista 100% turhia, koska pokaalin pokaalia ei ole tulossa. Tämä on fakta, eikä sitä voi kiistää. Kaikkia muita paitsi sarjan/cupin voittanutta joukkuetta ei kiinnosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. muuten totta, mutta näillä maaleilla varmistetaan sarjapaikka :)

      Poista
    2. Ja saatetaan varmistaa paikka seuraavan vuoden Mestarien liigaan. Se ratkaisee.

      Ei Chelseassa kiinnosta paskaakaan Mestarien liigan finaalitappio, ennemmin 3./4. sija Valioliigassa.

      Poista
    3. Luulis että perimmäinen idea jalkapallossa on todellakin voittaa, kilpailusta riippumatta. Jos putoaa kovempitasosesta nii sitte näyttää muissa että skilliä pelata löytyy ja tehdään parhaansa. Taitaa olla valjujengien perimmäinen idea vaan räpiköidä mukana ucl:ssä ja näyttää sitte pelillisesti ja mentaalisesti täysiltä perseiltä. Vai?

      Poista
    4. Monessa tapauksessa seurajohto ajattelee pidemmälle kuin fanit. Sen takia suurissa seuroissa jatkuvuus ja mahdollisuus jatkuvaan menestykseen ohittaa helposti yhden kauden ihmeen.

      Poista
  10. vitun tärkeitä noi rupu valioliigas tehdyt maalit ja rupu uefa cupis tehdyt . kovassa la liigassa ja MESTARIEN LIIGASSA on tärkeitä kaikki maalit .... ja miten ne ei oo tärkeitä kaikki maalit on tärkeitä

    VastaaPoista
  11. Miten Messin kaikki 1-0 maalit ovat tärkeitä, mutta Robin Van Persien 1-0 maalit ovat huipputärkeitä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Luokittelussa otetaan huomioon tilanne ottelussa/otteluparissa, osin myös ottelun tärkeys ja vastustajan toiminta."

      Ts. jos esim. vastustaja päästää 8 maalia ja saa yhden laukauksen kohti maalia, ei siitä viidennen minuutin avausmaalista huipputärkeää saa millään.

      Poista
    2. Zamppa, Urheilualojen Guru17. maaliskuuta 2012 klo 2.21

      Väitit kuitenkin tuossa yllä ottaneesi maalien tärkeyttä arvioidessasi huomioon ottelun senhetkisen tilanteen. Tämän pohjalta sekä Messin että Van Persien tekemät 1-0 maalit tulisivat olla samanarvoisia, mutta kuten tuossa jo itsekin totesit, näin ei vertailussasi ole, koska olet tehnyt sen vihalasiesi lävitse ja valinnut kriteerit niin, että saat haluamasi lopputuloksen.

      Tulipahan taas osoitettua toteen, että kirjoituksesi oli täyttä paskaa, eikä sille voi antaa kuin huumoriarvon.

      Poista
    3. "Luokittelussa otetaan huomioon tilanne ottelussa/otteluparissa, osin myös ottelun tärkeys ja [b]vastustajan toiminta.[/b]"

      Kyllä tuo on sanottu ihan tarpeeksi selvästi. Tilanne ratkaisee eniten, sitten ratkaisee myös muut seikat.

      Ottelun senhetkinen tilannehan otetaan huomioon todella merkittävästi. Ts. Santander ottelussa Messin 1-0 maali on tärkeä mutta 3-0 maali jostain syystä ei ole.

      Poista
    4. Zamppa, Urheilualojen Guru17. maaliskuuta 2012 klo 11.20

      Sääli, että joudun toistamaan itseäni, mutta jotkut eivät vaan ymmärrä lukemaansa:

      Vertailusi pohja putoaa pois heti siinä kohtaa, kun arvioit Van Persien 1-0 maalit(tai maalit, jotka siirsivät Arsenalin maalin johtoon) huipputärkeiksi, mutta samalla arvioit samassa tilanteessa Messin tekemät maalit(eli siis 1-0 maalit/maalit, jotka siirsivät Barcan maalin johtoon) vain tärkeiksi. Vertailusi kriteerit ovat siis päin honkia => vertailusi on paskaa, eikä sille voi antaa muuta kuin huumoriarvon.

      Poista
    5. Kriteerit ovat täysin kunnossa.

      Jos esim. Messi tekee avausmaalin Real Madridia vastaan tunnin pelin jälkeen, eiköhän sen maalin tärkeysaste ole hieman suurempi kuin vaikka Hospitaletia tmv. (FC Barcelona voitti 9-0 btw) amatöörijoukkuetta vastaan ensimmäisellä minuutilla tehdyn avausmaalin.

      Vai oletko eri mieltä tästäkin asiasta?

      Poista
    6. Zamppa, Urheilualojen Guru17. maaliskuuta 2012 klo 12.56

      Avausmaalit alasarjajoukkueita/amatöörijoukkueita vastaan ovat toki ihan eri asia. Olit kuitenkin vertaillut tuossa Liigaotteluita ja Mestareiden Liigaa.

      Osoitin kriteeriesi olevan pielessä, koska mielestäsi Liigaotteluissa/UCLssä tehdyt 1-0/johtomaalit ovat Van Persien tekemänä tärkeämpiä kuin Messin tekemänä. Vertailusi on siis osoitettu olevan paskaa.

      Poista
    7. Tässä edelleen huomioidaan myös mm. vastustajan taso. Eli aikainen maali putoajasuosikkia vastaan joka ei saa kuin kaksi laukausta kohti maalia ei huipputärkeäksi nouse jos verrokkina on vaikkapa johtomaali Real Madridia vastaan.

      Myös Mestarien liigassa huomioidaan vastustajat. Että ensimmäinen maali Milania vastaan loppuhetkillä on huomattavasti arvokkaampi kuin ensimmäinen maali ensimmäisellä minuutilla jotain BATE:a vastaan.

      Messillä oli tilaisuuksia tehdä huipputärkeitä maaleja mm. Sevillaa, Real Madridia, Milania jne vastaan, mutta kun ei näkynyt niin minkäs sille voi?

      Poista
    8. Edelleen jos olet eri mieltä, sano ottelu niin katsotaan onko jotain pielessä.

      Poista
  12. Hmm, kovinpa on RVPn tuiki tärkeät maalit pitäneet Arsun monessa kilpailussa mukana tälläkin kaudellaa haha, vittu mitä bullshittia.
    Edelleenkään niillä maaleilla ei pokaaleja voiteta, toisin kuin Messin maaleilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sekö vähentää maalien arvoa? Ei Messin maaleillakaan kovin montaa pokaalia ole voitettu viime aikoina.

      Poista
    2. Ei niillä RVPn maaleilla ole paskan vertaa arvoa kun niillä ei mitään voiteta! Tuu sitten hehkuttamaan RVPtä kun hän voittaa joukkueelleen jotain kuten Messi.

      Poista
    3. Eli kaikki Messit maalit joilla ei voiteta ovat arvottomia?

      Poista
  13. Ei Messin maaleillakaan kovin montaa pokaalia ole voitettu viime aikoina.

    öö viiminen tärkeä pokaali joka on ollut mahdollista saavuttaa oli cl:pytty ja kukas teki voittomaalin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maalivahti imuroi sen.

      Sen sijaan FC Barcelona ei edes olisi ollut finaalissa ilman tuomariapuja. Ei siellä Messi paljoa juhlinut muuten kuin vahingossa ja rankkarista.

      Poista
  14. no ihan sama mulle mitä selität salaliitoista ja imuroinneista mutta voitko edes sinä väittää ettei messin maalilla voitettu pokaalia tai ainakin minun mielestä voittomaali on voittomaali tuli sitten miten tahansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi asian noinkin nähdä. Asiantuntijat eivät katso pelkkää tulosta tai tilastoja vaan myös sitä miten asia tapahtui.

      Poista
    2. nimenomaan juuri näin ja nämä samaiset asiantuntijat ovat valinneet messin 3 kertaa parhaaksi pelaajaksi ja vaikka listalta ja valinnoista on jostain kumman syystä puuttunut Esim. RVP ei hänkään olisi tulosta mihinkään muuttanut.
      Toisaalta kun sinä sanot asiantuntija niin tarkoitat kai lähinnä itseäsi ja muutamaa katkeroitunutta ex-pelaaja/nykyistä huomion hakuista rahansa menettänyttä idioottia jotka haukkuvat barcaa ja messiä vain jotta saavat palstaa lehdistä.

      Poista
    3. Edelleen, Keltaisesta pallista eivät äänestä kummoisetkaan asiantuntijat. Pystytkö katsomatta nimeämään 10 äänestäjää? Tunnistatko nimeltä (=olet kuullut joskus aiemmin tai erotat nimilistalta jossa on myös satunnaisia nimiä) edes 20% äänestäjistä?

      Veikkaan että et.

      RvP:n poisjättö ehdokaslistalta kertoo riittävästi äänestyksen tasosta ja manipuloinnista.

      Poista
  15. no ehkä tässä voi olla perää että kaikkein parhaat miehet eivät messiä valitse mutta voitko sanoa YHTÄÄN asiantuntijaa joka on sanonut että ronaldo tai rvp on parempi kuin messi (joo varmaan sä jonkun lyödät mutta kuitenkin 99% pitää messiä parhaana) tämä perustuu siihen että itse en ole nähnyt tai kuullut jonku pitävän messi tällä hetkellä huonompana kuin joku toinen.

    VastaaPoista
  16. Pepe tulee ensimmäisenä mieleen.

    Minua ei juuri koskaan ole kiinnostanut se mitä "enemmistö" on asiasta mieltä.

    VastaaPoista
  17. Pepe tulee ensimmäisenä mieleen.

    pepe?pepe?pepe? siis sama hullu joka potkii vastustajia kun he ovat liikkeesä tai maassa. sama pepe joka potkaisi myös messiä.
    sama pepe jonka takia monen peliura on ollut lähellä loppua.sama pepe josta ei pidä kukaan oman joukkueen ulkopuolella ja osa omistaankin vihaa häntä.
    Et sitten yhtään epäreilumman kaverin mielipidettä löytänyt.
    BTW. olis kiva saada sut valheenpaljastus koneeseen ja kysyä on messi todella huono pelaaja tai onko xavi alasarja tasoa tai uskotko todelle siihen että barca pärjää vain tuomariavuilla.
    (älä turhaan vastaan tuo oli vain turha heitto)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama pelaaja kyllä, mutta myös asiantuntija. Onko Iker Casillas parempi?

      Noita mielipiteitä tulee ja ne joskus muuttuvat viikoittain. Googlella löytää.

      En vastaa.

      Poista
  18. Minua ei juuri koskaan ole kiinnostanut se mitä "enemmistö" on asiasta mieltä

    tässä taas myönnät epäsuorasti sen että et oikeastaan vihaa barcaa tai messiä koska pidät heitä yliarvosttuina vaan siksi että vihaat todennäkoisesti kaikkea joka on suuren kansan suosiossa ja haluat väkisin erottua joukosta esim. jos chelsea olisi nyt voittanut muutaman cl:län ja viisi liigapyttyä ja sitä pidettäisiin parhaana niin vihaisit todennäköisesti heitä ja varsinkin lambardia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei vaan minä käytän järkeä enkä muuta mielipidettäni vain koska lauma tyhmiä huutaa kuorossa jotakin.

      Tuo loppuheitto on todella kaukaa haettu.

      Poista
  19. Barca voittaa realin, Messi tekee maalin tai useamman = realia ei kiinnostanut pelata.

    Täytyy sanoa, että olen kyllä useat naurut saanut noista sinun "ei kiinnostanut pelata -kommenteista".

    Jännä nähdä miten vaikeaa on myöntää jonkun pelaajan olevan hyvä, sanomattakaan jonkun joukkueen olevan tällä hetkellä maailman paras.

    Liekö kyseessä vain pelkkää huomion hakua ja saada ihmiset (kuten minut) tarttumaan naseviin kommentteihin ja alkaa pätemään. No hälläväliä, kiitos Messinvihaaja, saat meidät kaikki nauramaan omilla kirjoituksillasi! Toivottavasti kirjoitat ne tosissasi.

    VastaaPoista
  20. Hienoa, että joku jaksaa uhrata elämänsä jonkun vihaamiseen ja vähättelyyn .

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.